In 1903 is de machine gebouwd voor de Nederlandse Spoorwegen (toen nog de "Hollandsche Yzeren Spoorwegmaatschappij" - de HYSM).
De machine staat een tijdlang in Den Haag, in het machinegebouw der Electrische Inrichting, en drijft een generator aan.
Zo wekt men er elektriciteit op. Later werkt deze machine op een baggermolen voor de aandrijving van een centrifugaalpomp.
Bijzonderheden aan deze machine:
- krukhoek: 180 graden
- smering onder druk
- pasklare reservedelen
|
Object:
stoommachine
twee-cilinder verticaal compund
gebouwd door: Bellis & Morcom - Birmingham
bouwjaar: 1903
Techniek:
slag: 180 mm
boring: 205/355 mm
toerental: 525 omw/min
vermogen: 100 pk
regulateur: ontbreekt
H.D.- en L.D.-schuif op een schuifstang
afmetingen l x b x h: 1,6 x 1,15 x 1,9 m
diam. vliegwiel: 830 mm
totaal gewicht: 2300 kg
|
|